27. 2. 2014

Zase reklama...

Na téma tohoto článku mě přivedlo zamyšlení, nad jedním komentářem z minulé diskuze, zaujalo mne to, a tak jsem si řekla, že si zaslouží samostatný článek. Jelikož nás reklama doprovází na každém kroku, tak aspoň ve stručnosti si vysvětlíme, co to vlastně reklama je. 

Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje. Podle použitého média se rozlišuje televizní, novinová, internetová, rozhlasová, plakátová nebo jiná. Slovo reklama vzniklo z latinského „clamare“ (křičet, volat). 

Já osobně tedy nejsem zrovna reklamní typ. Mám pár vyhlídnutých, které se mi líbí, ale jinak se jim snažím vyhýbat. Pokud to jde, radši sázím na rady známých, kteří mají daný výrobek vyzkoušený. A teď už se zaměříme přímo na reklamu kolem knih. V tomto uznávám pravidlo, že méně je někdy více. Chápu, že nakladatelství se musí zaměřit, na co největší skupinu lidí. Já jako maminka na rodičovské dovolené se nejvíce dostanu k internetu a televizi. Přiznám se, že ke knižním reklamám jsem benevolentnější a občas si ze zvědavosti nějakou tu knihu i „rozkliknu“. Ovšem je rozdíl mezi tím, na danou reklamu sem tam narazit, anebo o ní přímo zakopávat na každém „rohu“. Už jsme tu měli článek na téma bestseller, tak ještě připomenu, jak se kniha stane bestsellerem. 


Bestseller označuje knihu, která se stala velmi populární a která jde dobře na odbyt. V běžném kontextu označení bestseller nepředstavuje nějakou přesně definovanou úroveň prodeje, ani žádnou předpokládanou, nebo skutečnou odbornou, nebo literární kvalitu. Hranice počtu prodaných výtisků pro dosažení označení knihy jako bestseller se trvale snižuje. V Česku se v současné době (2011) za bestseller obvykle považuje kniha, které se prodalo více než 10 tisíc výtisků. Dříve bylo k dosažení označení bestseller nutné prodat několik desítek tisíc výtisků (30 tisíc a více). 


Nemůžu si pomoct, ale jak je vidět i podle definice, tak nárok na knihy klesá. Každá druhá dostane nálepku, udělá se velká reklama a to by bylo, aby se to neprodalo. Tím nechci žádnou knihu shazovat, ale je tohle všechno nutné? Já osobně bych si knihu kvůli tomu nekoupila, naopak mě někdy přehnaná reklama odradí. Nejsem ten typ, co musí mít všechno, co mají ostatní. Co se mi líbí, je reklama v knihkupectví, když je tematicky vyzdobeno podle novinek. A pak ráda „brouzdám“ po jiných knižních blozích, kde se zaobírají tím, co vyjde další měsíc.

Jak jste na tom vy, máte rádi reklamy? Podle čeho vybíráte knihy – podle nálepky bestseller a velké reklamy okolo, podle recenzí, na doporučení okolí anebo máte jiný způsob? 



Katka



Zdroj 
Informace: cs.wikipedia.org
Obrázky: www.drej.cz, www.mediaguru.cz , www.skolnicasopis.cz

3 komentáře:

  1. Tuším, že to byla Freckles, kdo v článku psal, že nejlepší by bylo, kdyby byly ty nálepky "Bestseller" slepovací. S tím naprosto souhlasím. Podle mě všechny tyhle odznáčky knihu docela hyzdí a daleko hezčí je prostá obálka bez zbytečných výkřiků.

    Jestli má nakladatelství pocit, že s nálepkou "bestseller" se knihy prodá víc kusů (a možná opravdu prodá) - v pořádku, proč ne. Ale kdyby to šlo z knihy odstranit, rozhodně bych to uvítala.

    Já knihy vybírám dle recenzí lidí, se kterými mám podobný vkus, "Bestseller" už dávno není zárukou kvality - jestli vůbec někdy byl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, kdyby to aspoň šlo dolů, je škoda zničené obálky. :-(
      Jsem ráda, že je i někdo jiný, kdo nevidí reklamu a hned neběží do krámu produkt koupit. Bestseller je záruku prodejnosti, ne kvality. Bohužel..

      Vymazat
  2. A můžu se zeptat? To je kniha o reklamě? To by mě docela zajímalo, někdy totiž může být i ta reklama pěkná a vryje se člověku do paměti. Na vejšce jsem měla zpracovat téma reklamy a vybrala jsem si na ukázku reklamu na první Mackintosh počítač. Je to sci-fi jako z filmu 1188, která se mi vryla do kůže navždycky. Jinak jsou i různé jiné možnosti, jak zaujmout, v dnešní době hlavně teda taková reklama na internetu.

    OdpovědětVymazat