5. 7. 2015

«Recenze» Revival

Kdo ze sečtělých čtenářů by neznal Stephena Kinga. Je to spisovatel známý především díky svým hororům a je jedním z nejproduktivnějších a čtenářsky nejúspěšnějších autorů současnosti. Tentokrát se autor vrací na scénu s knihou Revival, v níž čtenáři naleznou temný a uhrančivý román o posedlosti a o závislosti. Ale také je to příběh o jednom fanatikovi, jenž je ochotný spojit se klidně i s ďáblem, jen aby mohl nahlédnout do posmrtného světa.

Stephen King – Revival

Originální název: Revival
Série: -
Nakladatelství: Beta–Dobrovský
Počet stran: 320

Anotace: Revival vypráví o knězi, který před lety přijel do novoanglického městečka, získal si zdejší obyvatele a stal se přítelem a mentorem malého chlapce. Při tragické nehodě však přišel o rodinu, v plamenném kázání proklel boha a z městečka odešel. Po dlouhé době se chlapec, nyní dospělý muž a narkoman, s knězem náhodou setkává. Ukáže se, že kněz byl vždy víc než jen sluha boží – jeho fascinace elektřinou a vědou hraničí s posedlostí…

Jamiemu Mortonovi bylo šest let, když k nim do Harlow nastoupil Charles Jacobs jako mladý kněz. Toho dne, kdy se poprvé ti dva setkali, se psal rok 1962. Nového kněze si ihned všichni oblíbili, ale nejvíce k němu vzhlížel právě Jamie. Jenže pak se stala nehoda. Charles Jacobs při ní přišel o manželku a o syna a už se z toho nikdy nevzpamatoval. Při svém posledním kázání se natolik pustil do Boha a do víry v něj, že Jamie už poté nikdy svou víru neobnovil. Kněz odešel a Jamie nachází útěchu ve hraní na kytaru. Není až tak špatný a díky tomu začíná cestovat po světě. Ovšem jak to tak bývá, kde je rock-and-roll, tam nesmí chybět ani drogy. Jamie se brzy stává závislým a v té době, jako dospělý narkoman, znova potkává svého bývalého pastora. Jenže ten se od základů změnil, zůstala mu jen jeho posedlost elektřinou.

„Mluvili jsme o jistých dveřích. Jsou to dveře ke smrti a dřív nebo později se každý z nás zmenší, zůstane z něj pouze mysl a duch, a v tomto okleštěném stavu dveřmi projdeme a tělo necháme za sebou jako svlečenou rukavici. Někdy je smrt přirozená, milosrdně ukončí trápení. Ale příliš často přichází jako vrah, nesmyslně krutá a beze stopy soucitu.“                                          ~Revival, str. 286~

Stephen King je jedním z nejúspěšnějších amerických spisovatelů. Žije s rodinou v USA ve státě Maine. Český čtenář ho již důvěrně zná z řady špičkových hororů, které u nás v posledních letech vyšly - například Talisman, Osvícení, Doktor Spánek a další. Mistr hororu píše ale také i detektivní příběhy nebo povídky. U nakladatelství Beta nedávno znovu vyšel soubor kratších textů Čtyři roční doby a velkého ohlasu se dočkaly detektivky Lunapark a Pan Mercedes, za něhož obdržel Stephen King prestižní Cenu Edgara Allana Poea.

Stephen King se celých osm let léčil ze závislosti na kokainu. Jistě i díky tomu dokázal tak bravurně vykreslit hlavního hrdinu jako závislého feťáka, který zašel už tak daleko, že je mu vše ukradené a zajímá ho jen droga. Navíc autorovi také nedělá problém přecházet mezi postavami, jež se vyvíjejí. Díky tomu dokáže skvěle vystihnout jak šestiletého chlapce, tak i stejnou osobu jako staršího muže. Revival totiž není typickým Kingovým dílem a do jeho tvorby úplně tak nezapadá. V knize nejde jen o děsivé scény, jež by vás provázely na každé stránce, ani o nereálné bytosti, i když i ty se v příběhu později vyskytují. Ale nejvíce čtenáře jistě zamrazí právě z té reálnosti, člověk si uvědomí svou smrtelnost. Začne přemýšlet nad tím, kolik let mu ještě zbývá. Také se vám občas zdá, že třicet let je sice ještě dost dlouhá doba, ale když si představíte, že zažijete už jen třicetkrát Vánoce, je to málo? A to nemluvím o tom, že vám nebezpečí hrozí každý den, kdy se můžete stát obětí nehody, nebo prostě dostanete infarkt.

A právě v tom tkví největší kouzlo knihy Revival. Je to příběh o lidském životě a o osudovosti. Hlavní hrdinové na sebe pořád narážejí, až z toho jeden vydedukuje, že jsou si souzeni a mají spolu dokázat něco velkého. Bývalý kněz se totiž vždy zabýval různými pokusy s elektřinou a sestavoval zvláštní vynálezy. Postupem času své vynálezy dovádí k dokonalosti, ale nepoužívá k tomu klasický elektrický proud, on to nazývá „tajnou“ elektřinou. Dokonce zašel tak daleko, že jeho nejhlavnější vynález dokáže léčit lidi – tato elektřina totiž stimuluje poškozené nervy. Jenže mnoho vyléčených pacientů poté trpí vedlejšími příznaky. Mají výpadky paměti, a když se proberou, tak pojídají hlínu nebo si bodají vidličku do ruky. No rozhodně to není nic příjemného.

Revival je napsán poutavě, a tím Stephen King opět dokazuje, jak skvělým vypravěčem je. Kniha je navíc plná silných momentů, kdy se od ní nemůžete odtrhnout a čtete se zatajeným dechem. Navíc jste v neustálém napětí a čekáte, kdy se to vše konečně zvrhne a něco se stane. A ono se opravdu něco stane, s postupujícím dějem kniha vygraduje až ke zdárnému konci, který je opět dechberoucí. Rozhodně vás i po dočtení čeká ještě několik večerů, při nichž budete přemýšlet, jak ono to tedy opravdu je a co vás čeká, až se jednou odeberete na onen svět. Já osobně nejsem věřící, ale možná se přeci jen začnu modlit, jen aby to vůbec k něčemu bylo.

Hodnocení    obálka 5/5   příběh 4/5

Knihu můžete zakoupit ZDE.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Beta - Dobrovský.