22. 7. 2015

«Recenze» Ententýky

Nakladatelství Beta je známo hlavně díky knihám Stephena Kinga, od něhož vydávají jak nové knihy, tak i starší tituly v novém vydání. Ale toto nakladatelství má na svém kontě i další velmi zajímavé knihy, jež nedokážete přejít bez povšimnutí. Mě osobně naposledy zaujala kniha, jež mi zpočátku velmi připomínala mysteriózní hororovou sérii Saw. Jedná se o knihu z pera M. J. Arlidge Ententýky, v níž vždy přežije jen jeden. A teď už se podíváme na to, kdo musí zemřít a kdo má právo žít.

M. J. Arlidge – Ententýky

Originální název: Eeny Meeny
Série: Helen Grace
Díl v sérii: 1
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 360
Rok vydání v Čr: 2014

Anotace: Když se mladí milenci probudí z hlubokého spánku navozeného drogou, jsou sami na neznámém místě, uvězněni bez jídla a pití. U pohozené pistole leží vzkaz: Živý se odtud dostane jen ten, kdo zastřelí toho druhého… Policejní inspektorka Helen Graceová hledá sériového vraha, jehož psychicky zlomené oběti se jen obtížně vyrovnávají s prožitou hrůzou. A rozluštit záhadu se jí daří teprve ve chvíli, kdy si postupně uvědomí souvislosti, které zdánlivě nelogické vrahovo jednání propojí se zasutými traumaty jejího vlastního života.

Vrchní inspektorka Helen Graceová má před sebou nelehký případ. Byla totiž nalezena dívka, jež byla ve velmi zuboženém stavu, takřka na pokraji smrti - podvyživená a dehydrovaná. Navíc byla i po psychické stránce téměř na zhroucení. A co se tedy stalo? Dívka tvrdí, že ji někdo s jejím přítelem uvěznil a nechal jim děsivý vzkaz – na zemi se nachází revolver, jeden z vás musí zemřít a druhý bude volný. Ale jak to tedy bylo doopravdy? Donutil někdo Amy, aby svého přítele zabila, nebo si to dívka vymýšlí? Ale jaký by potom byl její motiv? Navíc se brzy ukáže, že mladý pár nebyl poslední obětí.

„Příčina smrti: srdeční zástava. Není vyloučeno, že ji způsobila ztráta krve, ale pravděpodobnější je, že šlo o důsledek šoku z rány. Byl ve špatném stavu už před výstřelem. Trup, údy a obličej jsou vyzáblé – všimněte si těch vpadlých očních důlků, krve na dásních, vypadaných vlasů. Močový měchýř a střeva jsou v podstatě prázdné, žaludek obsahoval kousky látky, vlasů, tmele na lepení kachlíků a také lidského masa.“ ~Ententýky, str. 39~

M. J. Arlidge pracuje převážně pro televizi, v uplynulých pěti letech vytvořil pro britskou stanici ITV řadu detektivních seriálů, které se vysílaly v nejsledovanějších časech. Jeho literární debut Ententýky, který uvádí na scénu inspektorku Helen Graceovou, vyšel v několika jazycích.

Detektivní román Ententýky je napsán velmi poutavě. Kapitoly jsou krátké a celá kniha je tvořena hned několika pohledy, z nichž některým nepřikládáte v danou chvíli patřičný význam. Ale věřte mi, opravdu mají smysl a jsou důležité, jelikož román je jako pověstný gordický uzel. Vše souvisí se vším, ale význam čtenáři dojde až během posledních kapitol knihy, jelikož všechny pohledy do sebe zapadnou a do té doby zdánlivě nevyřešitelná zápletka, se konečně vyjasní.

Příběh má v sobě i prvky thrilleru, z nichž nejednoho čtenáře jistě zamrazí. Autor se nebál zajít do nejnechutnějších detailů, kdy jeho postavy při boji o svůj holý život působí zcela reálně. Dokázal z lidí udělat trosky, jež se řídí jen svými pravěkými instinkty a v danou chvíli se nedají přirovnat k ničemu jinému než ke zvířatům. Ano, je to děsivé a dortík s kávičkou si jistě během čtení odepřete, ale rozhodně to není nijak přehnané, a to je na tom to nejhorší. Lidé jsou totiž schopni opravdu všeho.

Postavy jsou skvěle psychologicky vykresleny. Hlavní hrdinka Helen Graceová je ve své práci opravdu dobrá, svědčí o tom i fakt, že je na svůj post velmi mladá. Ale i přesto si každý den nasazuje masku a nikdo netuší, jaké břímě si s sebou nese z minulosti. Ovšem i přesto je velmi lidská a pomáhá nejen obětem zločinu, ale i svým kolegům z týmu. Nejvíce přilne k seržantu Marku Fullerovi, který to momentálně nemá doma jednoduché a být jeho nadřízeným někdo jiný než Helen, již by o svou práci dávno přišel. Ale Helen ho dokáže postavit na nohy, ví, že Mark má skvělé instinkty a tvoří spolu sehraný pár.

Román Ententýky je opravdu povedený a já ho velmi ráda doporučím dál, protože za přečtení rozhodně stojí. Nejde jen o skvěle promyšlenou zápletku, jež sahá daleko do minulosti, díky čemuž má čtenář možnost poznat hlavní postavy ještě blíže, ale jde i o strhující a akcí nabitý děj, při němž se rozhodně nudit nebudete. Já osobně jsem velmi zvědavá, jakým směrem se kroky Helen Graceové budou dále ubírat.

Hodnocení    obálka 4/5    příběh 4/5

Recenze napsaná pro nakladatelství Beta - Dobrovský.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.