«Recenze» Nebezpečné lži

Název: Nebezpečné lži
Originální název: Dangerous Lies
Autor: Becca Fitzpatrick
Počet stran: 325
Nakladatelství: Egmont
Rok vydání v ČR: 2016

Anotace: Napínavý příběh sedmnáctileté Stelly, která se ukrývá před svými pronásledovateli. Poté, co se stane svědkyní vraždy, je středoškolačka Stella Gordonová v zájmu své bezpečnosti poslána do Nebrasky, což se jí ani trochu nezamlouvá. Najednou je pro ni těžké být neustále ve střehu a brzy si musí poradit s opravdovou hrozbou. Její nepřátelé jsou blíž, než si myslí.

Vžijte se do situace - jednoho dne se váš svět, ať je jakýkoliv, obrátí vzhůru nohama. Najednou váš život už není váš a vy musíte začít úplně od znovu. Nic už nemůže být, jak kdysi bývalo.  Vmžiku přijdete o rodinu, přátele, svůj domov i lásku. Musíte zanechat za sebou vše, co jste doposud znali, uctívali a v čem jste žili. Přijdete o své jméno, svou totožnost i podstatu.

V současném světě se děje hrůza za hrůzou a právě jedné z nich byla hlavní aktérka Stella Gordonová svědkem. Díky tomu dostala nabídku, která by se neměla odmítat. Zdá se jednoduchá – budeš svědčit u soudu a naše země tě ochrání, zůstaneš na živu – jenže, bude to stačit? A je to vážně tak snadné, jak se zprvu zdá? Tyhle otázky si sedmnáctiletá dívka klade stále dokola. Přehrává si svůj život a nechce na něm změnit vůbec nic. Díky feťácké matce byla Stella zvyklá obrovské samostatnosti a zodpovědnost ji nebyla od raného věku cizí. Dospělost si musela osvojit daleko dříve, než se datum narození přehoupne v určených osmnáct a tady právě vznikl ten problém. Problém, který Stella nemůže přenést přes srdce. Bohatá dívka z velkoměsta, která si žila vlastním životem, se rázem ocitne v nejzapadlejší vísce Nebrasky. S poručnicí. Příšernou bývalou policistkou, která se dožaduje řádně daných pravidel a ty nejsou to, na co je Stella zvyklá a hlavně připravená. Stojí tedy před rozhodnutím, má se vzdát sama sebe pro bezpečí ostatních a koho to vlastně chce ochránit?

Román, či drama s nádechem detektivky, i tak si můžeme představit titul Nebezpečné lži, o kterém se právě dočítáte. Napsala jej světoznámá autorka Becca Fitzpatrick, jenž vystoupala do výšin předních příček úspěšných spisovatelek díky fantasy tetralogii Zavržený. To byl také jeden z důvodů, proč jsem po knize sáhla - příslib jisté zábavy u dobré knihy. Zmiňovaná série je jednou z mých nejoblíbenějších, tak předpoklad zaručeného úspěchu byl nasnadě a nemýlila jsem se…

Nebezpečné lži si nepřekvapivě vychutnáte v ich-formě z pohledu hlavní aktérky Stelly. Mladičké dívky, která svými životními zkušenostmi může konkurovat leckterému padesátníkovi. Samotná hrdinka Stella se z počátku jeví nepřirozeně, rozmazleně a protivně, jako snad každá náctiletá dívka v knižních příbězích. Avšak i zde si k ní nakonec čtenář také cestu najde, přestože to může nějakých pár desítek stránek trvat. Další, ať z vedlejších, či hlavních postav si čtenář oblíbí takřka okamžitě, což je obrovské plus, jelikož žádná kapitola není nudná.

Seč se o to příběh přímo vybízí, není zbytečně přitažen za vlasy. V necelých čtyři sta stránkách se autorka dotkla náročných témat, jako například drog, špatné výchovy, násilí, ale i kouzla přátelství a především lásky. Zkrátka vše, co má správná kniha pro náctileté obsahovat. Samozřejmě, i v tomto příběhu se najdou hluchá místa, berme to tak, že autorka nechala volný prostor pro čtenářovu představivost. Vůbec tento fakt neubírá na kvalitě, či dojmu ze čtení. Osobně, má fantazie pracovala na plné obrátky a po celou dobu čtení, jsem čekala to veliké rozuzlení. To samozřejmě přišlo, ale nakonec úplně jiné, než jsem očekávala, lepší, překvapivý a výsledný oooch efekt se dostavil. Každopádně, velmi dlouhý epilog by si kniha zasloužila, minimálně čtenáři ano a to z důvodu dalších postav, které ponechali svou cestu otevřenou.

Ovšem, co příběhu nejvíce chybí, je vtip. Špetka humoru se v ději evidentně objevuje, přesto působí velice násilně a po úsměvu čtenáře ani památky. Nicméně, díky lehce čtivému textu bez zbytečných kudrlin a absencí mnohočetných popisků se kniha četla velice lehce a hlavně rychle, za což vděčíme umu spisovatelky.

Pokud tedy nebudete očekávat literární bombu hodnou ceny Pulitzerovy, ale chcete si užít obyčejného, tradičního příběhu, kde láska vždy zvítězí, určitě nesáhnete s titulem Nebezpečné lži vedle.

Doporučení 3/5
Obálka 4/5