«Recenze» Píseň krve

Originální název: Blood Song
Série: Stín krkavce
Díl v sérii: 1
Nakladatelství: Host
Počet stran: 624
Rok vydání v Čr: 2014

Anotace: Vélin Al Sorna, zasvěcený Šestému řádu, byl od dětství cvičen k boji a zabíjení ve službách Víry. Řád se stal jeho jedinou rodinou. Vélinův otec sloužil jako rytíř králi Janusovi, panovníkovi Sjednoceného království, rozhodl se však Vélina zbavit jeho práv a v pouhých deseti letech ho zanechal na prahu Šestého řádu. Chlapec ho za to nenávidí. Během pobytu v řádu se Vélin dozvídá zatím netušené podrobnosti o své matce, která zemřela, když byl ještě dítě. Postupně také odhaluje důvody, jež jeho otce vedly k tomu, že ho řádu svěřil. Jedna pravda je však důležitější než všechny ostatní: Vélina Al Sornu čeká budoucnost, kterou má teprve pochopit. Budoucnost, jež změní nejen království, ale také celý svět.

Vélin Al Sorna byl ještě v dětství odtržen od rodiny. Jeho matka zamřela a otec, Pán bitev ve službách krále Januse, ho zanechal v péči Šestého řádu, kde se z Vélina měl stát bojovník Víry. Odteď už rodinné vazby neplatí, jeho domovem je řád a jeho bratry jsou další chlapci, kteří byli do řádu přivedeni za různých okolností. Výcvik je to těžký a na chlapce jsou kladeny vysoké nároky, trestání bičem je na denním pořádku.

Jak Vélin dospívá, pomalu zjišťuje důvody, proč byl do péče řádu svěřen. Ale také další tajemství vyplouvají na povrch, a on tak musí přehodnotit své názory, které mu byly doteď vtloukány do hlavy. Měl by být zabijákem a ve službách Víry bez mrknutí oka vyvraždit všechny Popírače, rouhače a vyznavače jiné víry, ale on není tak chladnokrevný, jako byl jeho otec. Navíc je Sjednocené království plné intrik a jak šlechtici, tak i samotný král, mistrně manipulují s ostatními jak s figurkami při deskové hře Kešet. Dokáže Vélin nalézt všechny odpovědi, nebo uvízne v síti intrik a stane se pouhou figurkou, jíž bude ovládat někdo jiný? A jak se vypořádá s Temnými silami, které se u něj začínají probouzet?

V tu chvíli se začal Vélin chvět ještě silněji. Temné síly. Sloužící v domě jeho otce to spojení občas používali, většinou šeptem a jen tehdy, když si mysleli, že je nikdo neslyší. Lidé o nich mluvili, když se děly věci, které se dít neměly: když na svět přicházely děti s krvavými skvrnami na obličeji, fenám se rodila koťata a na moři pluly lodě bez posádky. Temné síly. ~str. 58~

Anthony Ryan pochází ze Skotska, vystudoval historii a po vě­tšinu svého dospě­lého života žije a pracuje v Londýně­. Dlouho byl zamě­stnán v britské státní správě­ a po úspě­chu svého prvního románu Píseň­ krve (2013) začal psát na plný úvazek. V češtin­ě vyjde i druhý díl plánované trilogie Tower Lord (Pán vě­že). V současnosti pokračuje v psaní sci-fi série Slab City Blues, která vychází v elektronické podobě­, a pracuje na nové fantasy sérii.

Píseň krve je epické fantasy, které vypráví příběh chlapce a později muže, jenž teprve musí všem dokázat, že opravdu za něco stojí. Ovšem nejde o slávu, ale spíš o splnění úkolů takovým způsobem, aby se z hlavního hrdiny nestal chladnokrevný vrah bez svědomí. Román obsahuje vše, co se od tak obsáhlých knih dá očekávat – najdete v něm loajalitu, ve které je síla, přátelství až za hrob, zakázanou lásku, ale také spalující nenávist, palčivou touhu po pomstě a zradu dokonce i od těch nejbližších. Již od prvních stránek je čtenáři přiblížen velkolepý svět, v němž se děj odehrává a vážně, i když v něm žije spousta bestií, draky zde nenajdete.

Ačkoliv jde o velmi objemnou knihu, i přesto postrádá zbytečně zdlouhavé opisy a díky tomu si děj zachovává spád po většinu doby. Navíc je okořeněn o krvavé bitvy a válečnou strategii, které jsou podané stylem, že ani čtenář, jenž je má v jiných knihách tendenci přeskakovat, si je ještě s chutí přečte. Píseň krve je převážně vyprávěna z pohledu hlavního hrdiny, ale i přesto jsou dokonale vykresleny všechny postavy, které jsou povahově velmi různorodé. Každý z bratrů oplývá jiným nadáním i názory a samozřejmě nesmí chybět ani pár vtipných scén, které temný příběh odlehčí. Samotný hlavní hrdina je velmi chytrý a vynalézavý a má srdce na správném místě, ví, co je to soucit a snaží se vždy najít cestu nejmenšího odporu - bez zbytečného krveprolití.

Píseň krve do svého žánru nepřináší mnoho nového a jistě se najde nejeden podobný rys, který má společný s dalšími knihami - vždyť boj o moc, trestání za jinou víru a temná magie, to jsou často používaná témata. Ovšem Anthony Ryan vše tak výborně spojil do jednoho celku, že nestačíte žasnout, jak to má vše promyšlené. Navíc když opomineme Temné síly, z Písně krve se stává historický román, který by klidně mohl být vystřižený z historie nějaké země. Působí velmi reálně, a to mu přidává na zajímavosti.

Knihu doporučuji všem milovníkům výpravné fantasy, kteří mají tento žánr v oblibě, a všem těm, kteří se rádi přesunou do světa chrabrých rytířů, kterým je čest nade vše. Píseň krve je díky vypravěčskému talentu Anthonyho Ryana ve svém žánru knihou nadprůměrnou. Ovšem co čeká na čtenáře v dalších dílech a zda překonají Píseň krve, na to si ještě budete muset chvíli počkat, než vyjde Pán věže

Hodnocení        obálka 5/5        příběh 5/5

Recenze napsaná pro La Cultura.

Anotace, obálka: nakladatelstvi.hostbrno.cz