31. 5. 2015

«Recenze» Bohyně

Kdo by neznal básníka Homéra a jeho starořecký hrdinský epos Ilias, který pojednává o Trójské válce. Ta se odehrála v časech, kdy svět ovládali bohové a po zemi se pohybovali velcí hrdinové, jako byl udatný Hektór, neporazitelný Achilles se svými Myrmidony nebo Parid, jenž byl ochoten pro svou lásku obětovat celé bájné město Tróju. A to vše kvůli krásné Heleně. Ale co když tato válka stále neskončila? Co když se bájní hrdinové rodí stále dokola, protože svou roli doposud nesehráli tak, aby byly Moiry - bohyně osudu, spokojeny?

Josephine Angelini – Bohyně

Originální název: Goddess
Série: Proroctví
Díl v sérii: 3
Počet stran: 432

Anotace: Helen omylem otevřela brány antickým bohům, kteří byli dlouhá tisíciletí věznění na Olympu, a nyní se snaží najít způsob, jak je znovu uvěznit. Jinak riskuje válku a obrovský chaos. Helen už ale naštěstí není pouhým Následníkem. Získala nepředstavitelnou sílu, a tak se může pokusit čelit Diovi a jeho skupině bohů. Čím silnější ale je, tím větší strach z ní mají její přátelé, kteří nevědí, jestli se jí bát, nebo ji uctívat. Orákulum věští, že někde mezi nimi se ukrývá děsivý Tyran… a podle proroctví se zdá, že jde o Oriona.  A k tomu všemu se Helen stále nerozhodla, jestli chce být s Lucasem, nebo Orionem. Válka se rychle blíží a Helen bude muset udělat děsivé rozhodnutí, aby změnila osud, který byl napsaný ve hvězdách. Zvládne Helen svou sílu a dokáže se postavit bohům? Zvítězí láska nad předepsaným osudem?

Na krásnou Helen se teď valí starosti ze všech stran. Bohové unikli z Olympu a znásilňují a vraždí lidské ženy na potkání. Do toho se musí vyrovnat s nově nabitými schopnostmi, které většinu jejích přátel děsí. Ani výpravy za Hádem do podsvětí jí zprvu moc nepomáhají. Co má teď udělat, jak řádění bohů zastavit a předejít válce mezi Následníky – bytostmi v nichž se snoubí lidská a božská část? Proroctví hovoří jasně, ale kdo je tedy všemi obávaný Tyran? A jak to udělat, aby konečně mohla strávit svůj život po boku Lucase? I když Orion také není k zahození, že by Helen s jeho pomocí přeci jen dokázala na Lucase zapomenout?

„Jsi statečná a soucitná, jak má Stvořitel být, a jsem na tebe velmi hrdý. Ale válka se stejně blíží, neteřinko,“ pronesl smutně Hádes. „A ty se stejně jako tvoje jmenovkyně musíš rozhodnout, jak se k ní postavíš.“
~Bohyně, str.108~

Josephine Angelini se narodila v Massachusetts jako nejmladší z osmi dětí. Dcera farmáře vystudovala New York University's Tisch School of the Arts, obor klasické divadlo. A nyní žije v Los Angeles se svým manželem. Její předchozí díly ze série Proroctví mezi českými i slovenskými čtenáři vyvolaly spousty pří, jelikož ne každému tato božská série sedne.

Hlavním námětem série Proroctví jsou řecké báje, a i když to není první a jistě ani poslední série z ranku young adult, jejíž příběh se na tomto tématu zakládá, dokázala ho Josephine Angelini skvěle zakomponovat do dnešní doby a vytvořit v příběhu vlastní originální prvky. Na čtenáře opět čeká, jak už je dnes běžným zvykem, milostný mnohoúhelník a s ním spojené komplikace, které dokáží hlavním hrdinům pěkně znepříjemnit život a určité situace jsou díky tomu vyhroceny opravdu na maximum. Lásku střídá žárlivost, chvilka štěstí je záhy vystřídána zoufalstvím a beznadějí a leckdy i smířením se se svým osudem.

Hlavní hrdinové to opravdu nemají jednoduché a nejde jen o jejich osud, který je předepsán, ale zradit je mohou i jejich nejbližší, a taková zrada bolí nejvíce. Ovšem díky tomu se postavy zocelují a od prvního dílu prošly velkým vývojem. Helen sice stále nemusí každému čtenáři sednout, ale přeci jen už to není taková křehká a naivní květinka, s níž mohl každý manipulovat. Lucase snad nelze nemilovat, ačkoliv se ho Helen od sebe snaží odehnat, on jí stále stojí po boku a chrání ji. Orion si zažil mnoho špatného, ale v Bohyni konečně nalezne to, co hledá.

Tentokrát Josephine Angelini zabrousila i do jiných vod a jelikož si Helen pomalu vzpomíná na své předchozí životy, čeká tak na čtenáře i příběh ze středověku o legendárním Artušovi, Lancelotovi a Guinevere. Příběh je zakomponován do děje jako taková vsuvka a je milým ozvláštněním děje, který je opět velmi čtivý.

Bohyně je povedeným zakončením celé série. Žádné otázky nezůstanou nezodpovězeny, každá z postav dostane to, co si zaslouží a dokonce i ten milostný mnohoúhelník se rozlouskne. Ale kdo s kým nalezne svůj šťastný konec a kde, na to už si budete muset přijít sami v knize vydané u nás nakladatelstvím CooBoo.

Hodnocení     obálka 5/5    příběh 3/5

Recenze napsaná pro Webmagazín Rozhledna.

Obrázky: goodreads.com, youngadultgloss.com