18. 4. 2015

«Recenze» Tři tváře

Brandon Sanderson se věnuje převážně tvorbě epické fantasy, obvykle zasazené do jedinečného prostředí, s propracovaným systémem magie a rozmanitými postavami. Kromě své románové prvotiny Elantris je rovněž autorem známé série Mistborn. Tentokrát se ale čtenáři nedočkají ničeho rozsáhlého, Tři tváře jsou totiž souborem tří novel psaných v různém stylu.

Brandon Sanderson – Tři tváře

Originální název: The Emperor´s Soul, Infinity Blade: Awakening, Legion
Série: -
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 304
Rok vydání v Čr: 2014

Anotace: Všechny tři novely v této knize dokazují, že Brandon Sanderson vždy dokáže přinést nové, neotřelé nápady, a zároveň mistrně popsat hluboce lidské osudy svých hrdinů. Jako rozený skvělý vypravěč tvoří podivuhodné světy i zápletky, které čtenáři milují. Novela Odvěký meč, ona Sandersonova „třetí tvář", je svérázná a odlišná od dalších nabízených příběhů, ale přesto s nimi má styčné plochy. Se Spoustou ji spojuje putování za nejistým cílem, plné nástrah a nečekaných zvratů, s Císařovou duší má společné prostředí imaginárního světa se svébytnou fyzikou a logikou postav.

Každá z povídek je jedinečná, ale přitom si stále zachovávají něco, co je spojuje. V povídce Císařova duše se setkáte se zajímavě vymyšleným světem i postavami. Hlavní hrdinka je falzifikátorkou, to je osoba věřící v to, že vše kolem nás má svou duši a ona díky tomu dokáže cokoliv přetvořit nebo kopírovat. Ale tím to nekončí, může totiž upravit i lidskou duši. Jenže nynější systém falzifikaci odsuzuje, ovšem to jen do té doby, než je zraněn císař a jediný, kdo by mu mohl pomoci, je falzifikátorka Šai, která byla zajata a čeká na popravu.

I když se děj odehrává převážně mezi čtyřmi stěnami, i přesto má příběh dokonalou atmosféru, kterou přiživuje neustálé napětí, zda si hlavní hrdinka poradí se šibeničním termínem, který na svůj úkol dostala. Navíc si každý čtenář jistě užije porci magie, která je zde podaná originálním způsobem, a to někdy až děsivým. Také postavy vás jistě zaujmou, hlavní hrdinka je inteligentní a vede místy až filozofické diskuze. Císařova duše vás donutí přemýšlet nad manipulací, možná vás někdo tak mistrně ovládá a hraje si s vámi, že o tom nemáte ani potuchy. Dále se nabízí ještě jedno zamyšlení, a to neodsuzovat někoho předčasně, protože není vše takové, jak se to na první pohled jeví.

Odvěký meč je naopak příběhem bojovníka, který celý svůj život vyrůstal s tím, že se musí postavit tyranovi, pod jehož nadvládou žije. Je to rodinná tradice, kdy jeho předci stejně jako teď on, byli předurčeni, postavit se Božskému králi, jednomu z Nesmrtelných. Všichni Sirisovi předci v těchto bojích padli, ale on vyhrál. Jaké však bylo jeho překvapení, když na něj místo oslav čekalo vyhnanství?

Novela Odvěký meč se odehrává ve fantaskním světě, kde proti sobě bojuje věčný nepřítel dobro a zlo. Hlavní hrdina je nevinný, ale to mu neubírá na urputnosti, se kterou jde za svým snem. Svět za hranicemi vesnice nikdy nepoznal a jeho jediným cílem bylo postavit se zlému bohu. Jenže co si teď s životem počít? Doposud ho hnala touha za svobodou a v té nakonec bude pokračovat. Odvěký meč ukazuje lidské nedostatky, jako je touha po něčem, co nikdy nemůžeme mít, ale když nakonec přeci jen vytouženou věc získáme, najednou nevíme, jak s ní naložit. A tak je to i se svobodou, každý druhý je revolucionář a zbrojí proti nespravedlivému systému, ale už si nikdo nedokáže představit, jaké by to bylo bez něj. Nastal by chaos a toho se každý bojí.

Spousta je novelou lehce šílenou, ale o to humorněji napsanou. Stefan Leeds je diagnostikován jako stabilizovaný schizofrenik. Jeho okolí ví, že není po psychické stránce úplně v pořádku, ale stejně si za ním chodí pro rady a nakonec jsou všichni překvapeni, že Stefan je nemocný úplně jinak, než si mysleli. On je totiž geniální, nebo spíš jeho halucinace jsou geniální. Má jich celkem 38, ale stále přibývají další. Každá z jeho halucinací má tvar osoby, kterou může vidět a slyšet jen on. Ale tyto osoby nejsou jen tak ledajaké, nejen že každá z nich je také nějakým způsobem psychicky narušená, ale rovněž to jsou experti v různých oblastech.

Tato novela působí jako jisté odlehčení předchozích dvou povídek, ale přitom je žánrově tou nejsložitější. Svět tentokrát připomíná současnost, ale i přesto čtenáři opět mohou pozorovat podobnosti s předchozími povídkami, jako je putování za nejistým cílem plné nástrah. Ale přeci jen je tady jistý rozdíl a novela Spousta má větší spád, děj je plný akce a napětí, díky nimž postupně ještě více graduje. Nejeden čtenář se jistě zamyslí nad tím, jak bravurně si Brandon Sanderson dokázal pohrát s postavami, každá je jiná, různými způsoby šílená a autorovi nedělalo problém ani to, že některé z nich jsou ženy, a to i z odlišných kultur. Opět na čtenáře čeká zamyšlení, Spousta je totiž hlavně o hledání a uvědomění si sebe sama, protože genialita jde ruku v ruce se šílenstvím. Ale hlavní hrdina je příčetný, to jen jeho halucinace příčetné zdaleka nejsou.

Tři novely ukazují autorův široký záběr a také jeho vypravěčské mistrovství. V povídkách naleznete směsici hned několika žánrů a po přečtení musíte dát za pravdu tomu, že poutavě a zajímavě psát Brandon Sanderson umí. Tři tváře doporučuji i začínajícím čtenářům tohoto autora, kteří si nevědí rady s tím, kterou jeho knihou začít.

Hodnocení        obálka 4/5       příběh 4/5

Recenze napsaná pro Vaše Literatura.

Anotace, obálka: talpress.cz