20. 2. 2015

«Recenze» Pět

V poslední době je český knižní trh zaplaven detektivkami a je jedno, zda jde o detektivky severské nebo ty klasické. Ovšem vždy se najdou výjimky s originálním námětem, jež za přečtení rozhodně stojí. A právě mezi takové patří kniha Pět, jejíž autorkou není nikdo jiný než Ursula Poznanski, která si vydobyla své místo na výsluní díky knihám Erebos a Saeculum.
Ursula Poznanski – Pět

Originální název: Fünf
Série: Beatrice Kasparyová
Díl v sérii: 1
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání v Čr: 2015
Počet stran: 320

Anotace: Na pastvině leží mrtvá žena. Zavražděná. Na chodidlech má vytetované souřadnice. Na označeném místě čeká příšerný nález: ruka zatavená do plastové fólie a hádanka, jejíž řešení vede ke schránce s další uříznutou částí těla. V mimořádně ohavné formě geocachingu, moderní hře hledání pokladů s pomocí navigace, posílá vrah dvojici kriminalistů k dalším částem mrtvol. Vyšetřovatelům ubíhá čas, tuší, že teprve na poslední zastávce dostanou do rukou zásadní dílek puzzle…

Beatrice Kasparyová je salcburská vyšetřovatelka, která má momentálně svých problémů dost a rozhodně nepotřebuje žádný složitý případ. Ale na její soukromý se nikdo neohlíží a vrah se rozhodl hrát hru na kočku a na myš. Poté co je nalezena mrtvá žena, jež má na těle vytetované souřadnice, pouští se Beatrice se svými kolegy do pátrání. Vrah vyšetřovací tým obratně navádí k dalším stopám, vedoucím k jeho dopadení a využívá k tomu geocaching - hledání pokladů pomocí souřadnic. Jenže na Beatrice ve schránkách nečekají poklady, ale části lidských těl, z nichž některé byly od těla odděleny v době, kdy oběť ještě žila. Dokáže Beatrice rozluštit mystery cache až do konce? Ale jak to udělat a přitom nepřijít o svoji rodinu? A jak je možné, že vrah zná její telefonní číslo, je snad Beatrice také v ohrožení?

„Máme mrtvolu, ženskou, poblíž Abtenau. Jak to vypadá, zřítila se ze skály.“ „Zatraceně! To zní jako horolezecká nehoda.“ Florinovo obočí vytvořilo nad jeho očima tmavý trámek. „To sotva. Ledaže by dokázala šplhat se spoutanýma rukama.“ Str. 10

Ursula Poznanski se narodila v roce 1968 ve Vídni, studovala na několika tamních univerzitách a nakonec zakotvila jako redaktorka v nakladatelství odborné lékařské literatury. Po oslňujícím úspěchu románů pro mládež Erebos a Saeculum se nyní věnuje především psaní. Pět je prvním dílem ze série Beatrice Kasparyová a jeho děj je velmi originální díky geocachingu, který autorka dokázala skvěle použít i popsat. Ursula Poznanski sama geocaching provozuje a spolu s jejím vypravěčským umem, dokázala tento koníček výborně vysvětlit i člověku, který doteď ani netušil, že něco takového existuje.

Pět není jen klasickou detektivkou, čtenáři se také dostane pořádné porce dobrodružství, ale jsou tu patrné i prvky thrilleru. Děj má spád a vy budete každou stránku hltat a přemýšlet nad hlavní zápletkou, ta je totiž dokonale nepředvídatelná. Příběh doplňují pohledy obětí, které jsou velmi děsivé, vrah/owner si rozhodně nebere žádné servítky. Ale také dává autorka čtenářům nahlédnout do minulosti hlavní hrdinky, která nakonec ukáže, že i jediná chyba a následný pocit viny, mohou změnit spousty lidských životů.

Postavy jsou dobře vykreslené a vy se tak do nich rychle vžijete. Litujete Beatrice kvůli jejímu zkrachovalému osobnímu životu, ale obdivujete její sílu a odhodlání, s nimiž hodlá dopadnout vraha/ownera za každou cenu. I když kvůli její práci trpí nejvíc její nejbližší rodina, tedy spíše to co z ní zbylo. I prostředí vyšetřování je propracováno do nejmenšího detailu a sama Ursula Poznanski se v doslovu zmínila, že většina míst vychází ze skutečných údajů, tedy nejen že tato místa většinou existují, ale dokonce i souřadnice více méně souhlasí.

Pět rozhodně doporučuji všem čtenářům neobvyklých detektivek, thrillerů, ale i jen těm, co se chtějí o geocachingu dozvědět něco více nenásilnou formou. Tato kniha totiž za přečtení rozhodně stojí a teď už jen můžeme doufat, že další díl vyjde co nejdříve.

Hodnocení   obálka 5/5    příběh 5/5

Recenze napsaná pro Webmagazin Rozhledna.

Anotace, obálka: bux.cz