21. 8. 2014

Jak to vidím já - Léto na druhý pokus

Název: Léto na druhý pokus
Původní název: Second Chance Summer
Autor: Morgan Matsonová
Počet stran: 400
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání v ČR: 2014

Anotace: Poslední léto, které by mělo trvat navěky…Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému.
Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
Myslím, že bychom si měli promluvit o létě," začal ochraptěle. Podívala jsem se na něj, naše pohledy se setkaly a já se najednou styděla, že jsem se nerozbrečela jako moje mladší sestra, že to jediné, co jsem cítila, byla šílená prázdná otupělost. Jako bych ho tím nějak zrazovala. "Chtěl bych strávit léto s vámi všemi v domě u jezera."“
Str. 50
------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------



Rodina Edwardsových dostává životní ránu, která je sráží na kolena. Oni se ale nevzdávají a chtějí si splnit iluze o dokonalém létě plném humoru, lásky a rodinných vazeb. Taylor, jejich prostřední dítě, nemá na výběr. Musí se vrátit tam, kde ztratila svou první lásku a zradila nejen ji, ale i svou dosud jedinou nejlepší kamarádku Lucy. Možná z malicherných důvodů má Taylor strach, ale její jediné řešení problémů a to je útěk, ji tentokrát neprochází. Musí se vrátit k domu u jezera kde to sice miluje, ale vzpomínky jsou příliš bolavé. Strach z toho koho tam potká, přehlušuje ten větší, děs z rychle se odškrtávajícího kalendáře, který jen čeká na to, až skončí léto...


Léto na druhý pokus, je druhou a velmi úspěšnou knihou Morgan Matsonové. Autorka, která sbírá jedno ocenění za druhým, dokázala sepsat své vzpomínky na dětství a ještě k tomu přidat nádech fikce. Tento titul je prvním se kterým jsem se setkala a z toho důvodu od něj, ani spisovatelky neměla vyhraněná očekávání. Proto mě velmi překvapuje, že jsem toho o autorce neslyšela daleko více. Jelikož se mi kniha velmi líbila.

Dojemný příběh s hlubokým a trýznivým podtextem, je psán lehkou a čtivou formou, kdy stránky ubíhají před očima. Přistihla jsem se, že jsem přeskakovala určité pasáže abych už byla o něco dál a měla knihu celou zhltnutou. Ovšem svědomí a hlavně zvědavost mi to nedovolili a proto jsem se vždy vrátila a celou stranu přečetla znovu. To jen poukazuje na to, jak skvělá tato kniha je.

Hlavní aktérka Taylor, kterou je příběh vyprávěn, mi byla velmi sympatická a v dost věcech jsem se s ní dokázala ztotožnit. Musí prožít více dějových linií a přesto, že se v konečné fázi dostaneme na společný konec, budete hltat každou zvlášť a žádná z nich pro Vás nebude lepší. Jsou totiž dokonalé všechny.

Kdo autorku zná, nebo si jen přečetl anotaci tak ví, že kniha v sobě skrývá muka a děs v podobě nadcházející smrti a tím je kniha také celou dobu provázena. Autorka se ovšem zachovala poněkud vlídně a přidala čtenáři nové chvilky k potěšení. Přesto, že z knihy dýchá hluboký zármutek a s tím také čteme, nabíjíme se očekáváním ze vztahů, které Taylor kdysi ztratila. Seznámíme se s dalšími protagonisty, jako třeba s Taylořinými sourozenci, kdy každý řeší něco jiného, novými přáteli a zvířetem, za kterým se také táhne jedno tajemství. Příběh vyprávěný v současnosti se občas vrátí o pár týdnů a dokonce i let zpět, aby čtenáři dokázal vysvětlit, čeho se Taylor bojí a před čím celou dobu utíká a obrací se zády.

Z knihy i samotné obálky sálá příjemné a horké léto plné očekávání, ztrát, lásky ale i utrpení. Z počátku jsem v knize viděla podobnosti s jinými tituly, jako například Ella a Michael a všemi známé Hvězdy nám nepřály. Přes určitou podobnost, je i tak tato kniha jedinečná. Je plná slovních hříček, témat k přemýšlení a explozi emocí, která vybuchuje postupně, během dění. Po celou dobu čtení jsem v hlavě měla jedinou myšlenku a to slovo milá. Ovšem po závěru jsem to přehodnotila, jelikož spisovatelka čtenáři udeří očekávanou, přesto drtivou ránu.

Přiznám se, že takový druh knih jsem od nakladatelství CooBoo neočekávala, ale jsem velmi ráda, že jsem byla překvapena, velmi mile překvapena. Knihu doporučuji nejen mladistvým čtenářů, ale i starším ročníkům, kteří si z knihy dokáží vzít daleko víc, než na první pohled nabízí.


Doporučení 5/5
Obálka 5/5



Recenze psaná pro databazeknih.cz
Knihu můžete objednávat zde.




Mája



9 komentářů:

  1. Včera jsem si ji koupila a už se těším :) A máš pravdu, obálka je vážně krásně udělaná. Škoda, že to není hardback.

    OdpovědětVymazat
  2. Pekne napísaná recenzia. :)
    Zaujala ma anotácia a aj recenzia. Obávam sa, že pri čítaní budem potrebovať vreckovky, lebo tá téma znie veľmi smutne.

    OdpovědětVymazat
  3. Mě se kniha taky hrozně líbila, už kvůli tomu dojemném konci. Já tyhle smutné knížky naprosto zbožňuji, ale celé je to velmi čtivě a mile napsaný. :) Krásná recenze, zcela s tebou souhlasím! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji a jsem ráda, že jsme se shodly. :-)
      Taky mám ráda smutnější témata, občas si říkám, že jsem sebetrýznitel. :-)

      Vymazat
  4. Tato kniha musí být dokonalá, tvá recenze mě na ni moc nalákala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se mi to povedlo, jelikož ta kniha dokonalá vážně je. :-D

      Vymazat
  5. moc dojemná hezká letní kniha

    OdpovědětVymazat